Tilfeldig? Neppe.
Både VG, Dagbladet og BA har store oppslag på førstesiden idag som omhandler folk som mirakuløst har overlevd kriser og blitt lykkelige igjen. Jeg ser for meg redaksjonsmøtet:
-Det er jo jul, liksom. Folk har lyst til å høre en solskinnshistorie.
-Hva med (ho berten/hun damen/han gutten) som overlevde (den brannen/to hjerteoperasjoner/å være fanget i et snøskredd) og ble (pen igjen/verdens beste danser/frisk og fotogen og litt sånn Kids-say-the-darndest-things-søt)?
-JA! Det er bra! Det selger! Solskinnshistorie! Så bra!
Og publikum:
-Å! Se! Så fint! Hun/han overlevde! Og så pen! Solskinnshistorie! Nå er det riktig jul. Skal vi gå og kjøpe en julegran og pepperkaker?
-Så nydelig! Og vi må heller kjøpe avisen også.
Newsflash: FOLK DØR STADIG I JULEN. OPPTIL FLERE HAR DET DRITKJIPT. JA, UANSETT HVA DU LESER I AVISEN.
Så det så. God jul, alle sammen.
1 Comments:
Solskinnshistorier har den rent praktiske fordelen at de som oftest kan forberedes dagesvis i forveien, og dermed la journalistene ta fri til jul mens illusjonen om de årvåkne, aldri sovende mediene opprettholdes.
Post a Comment
<< Home