*

8.3.05

Alternative feiringer

Den siste bastion for den gode lokaljournalistikken, Bergensavisen, har valgt å feire kvinnedagen ved å trykke opp som størst sak en artikkel om hvor enslige kvinner kan finne drømmeprinsen.

Sjekk i tillegg ut forsiden, der fem av seks bildegallerier er dedikert til lettkledde kvinner.

...

I tillegg har noen valgt å feire kvinnedagen ved å ødelegge "sex-butikken" Paradise på Nordnes.

Hør, folkens: Paradise er ganske åndssvakt, men det er jo nettopp kjønnsnormativitet man prøver å slippe vekk fra på kvinnedagen, er det ikke? Kan ikke folk få lov til å gjøre hva de vil, så lenge det er frivillig, og så tar vi det derfra? Kan vi ikke heller prøve å gjøre noe med dypstrukturene istedet å angripe menneskene som er de mest synlige symptomer?

Sagt på en annen måte: å faktisk jobbe hen imot en løsning istedet for å gjøre problemet verre, frontene mer fastlagt? Å knuse Paradise og å legge ned Prosenteret er å skyte kvinnebevegelsen i foten. Det er i verste fall å føre krig mot en annen del av din egen bevegelse, i beste fall å markere seg negativt i offentligheten uten å ha innvirkning på noe som kan forandre noe. Vi slåss for at alle kvinner skal få lov til å være frie og kunne ta frie valg uten at samfunnet hindrer dem. Ikke for at akkurat den ene måten å være kvinne på som du tilfeldigvis syntes er best er den eneste. Ok?

1 Comments:

Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Jeg holdt på å kjøre av veien i sinne ute på sunnmørs-bygda da jeg hørte Solveig Aareskjold og en trømsø-dame hvis navn jeg ikke husker, snakke om kvinnedagen på kulturbeite. De kjørte den sedvanlige kjønnsdikotomien, menn var noe som kvinner måtte drages med. De kunne like gjerne tatt Grantante Mettes lille favorittvers: - det nytter ei å klage, thi ingen ynkes meg. Jeg selv må byrden drage og tåle lidelig.
Jeg ante ikke at man kunne kjøre den mannshatevarianten fortsatt og i alvor. Det er fins ikke konstruktivt for kvinnekampen. Inga Marte Torkildsen var faktisk god på Frokost-teve i morges, da hun var i debatt mot Ottar og kritiserte deres kamp for nedlegging av Prior-senteret.
Aareskjold gjorde noe interssant, hun kjørte biologisme argumentet motsatt: hun ville bli tatt hensyn til som biologisk kjønn, og sjimpansene-hunnen klarte seg uten menn, noe som kunne fungere som et bevis på at kvinnemenneskets ansvar ovenfor menn var samfunnsmessig konstruert. Gi meg Cathrine Holst! Ropte jeg inne i bilen, i det jeg runda Spjelkavika.
Når det kommer til de single menn: Jeg ville aldri gitt meg ut på Mannsverk-galeien. For dere som leter: Kraftkommunen Modalen er et bedre shot.

March 08, 2005 4:00 pm  

Post a Comment

<< Home