*

12.6.05

To tiltrengte begreper lanseres

Det er et edelt prosjekt å identifisere de delene av vår verden som ennå ikke har språklig dekning, og å trø til med begreper der det trengs. Et pionerprosjekt i så måte var Douglas Adams´The Meaning of Liff som alle burde lese.

På vei til middag hos min gode venninne Lena G. igår, slo det meg plutselig, idet jeg gikk over Torgallmenningen, at et slikt begrep vi en gang hamret ut i felleskap kan overføres til et annet sårt tiltrengt felt. Siden ingen av disse begreper har blitt offentliggjort, er vel dette en glimrende anledning til å offentliggjøre begge.

1) (Det første, opprinnelige begrepet): Omnipresent pan-skandinavisk dramatisk aktør.

Dette begrepet beskriver de skuespillere som, uavhengig av nasjonalitet, er med i absolutt alle filmer som produseres i Skandinavia. Typiske eksempler på omnipresente pan-skandinaviske dramatiske aktører er Maria Bonnevie, Kim Bodnia og Mikael Persbrandt. Hadde Kristoffer Joner ikke hatet å reise hadde han uten tvil også vært en slik. En grand slam i så måte er f.eks. Øyenstikker, som har alle tre i hovedroller.

2) Det nye begrepet, som jeg kom på da jeg så en liten trupp med Omnipresente pan-europeiske peruvianske pan-fløytister.

Dette begrepet beskriver de infernalske grupper med latinamerikanske musikanter som er å se på hvert eneste gatehjørne i Europa om sommeren, og som i etno-kitsche liksom-indianske drakter spiller generisk world-muzak på panfløyte med en billig rytmeboks.

Så det. That should clear up a few things around here. Andre begreper som bør lanseres? Bruk kommentarspalten.

10 Comments:

Blogger Susanne Christensen said...

He he, har du læst Pedros tekst i Vagant om Inger Elisabeth Hansen? Han er inde på noget af det samme. I New York spiller de bare et BÅND med panfløjtemusik som de så liksom-spiller til, uden egentlig noget ønske om at skjule i hvilken grad de faker. Erm, performer de da deres fakede etniske identitat med mulitetnisk stolthed, er det dét som er pointen? Faen, har de læst Judith Butler eller hvad?

June 12, 2005 7:44 pm  
Blogger mrtn said...

Desværre kom jeg aldrig så langt med det sidste nr af Vagant. Ooh. Iscenesættelse på metaplanet. En slu kommentar til frarøvingen af "genuin" identitet. Findes transcendentale identiteter i det hele bla bla bla?

(Jeg har svært ved at tænke, fordi jeg får også ondt i hodet af Jørgen Sandemose et al. Hvorfor er alle så hidsige på postmodernismen for tiden?)

June 13, 2005 2:04 am  
Blogger Susanne Christensen said...

Vindmøller.

June 13, 2005 10:30 am  
Anonymous Anonymous said...

Hin dagen såg eg nokre indianarar, ikkje peruvianske, snarare Sioux eller noko slikt, på Torgalmenningen. Dei var i full fjørpryd og drakter og spelte trommer og fløyte. Dei sang den gamle indianske hymna "Eg ofrar min etniske genuinitet på mammons alter, hokahey, hokahey" til eit playback av Enigma, eller noko som likna. Det var sjølvsagt veldig stygt.

June 13, 2005 1:16 pm  
Blogger mrtn said...

Det var akkurat dem jeg så selv! Men jeg er rimelig sikker på at de var kledd som nordamerikanske indianere, mens de selv kom fra søramerika.

(Og jeg tror også jeg hørte den låten, forresten)

June 13, 2005 1:23 pm  
Anonymous Anonymous said...

Kanskje det er dei same indianararne som blei kasta ut av Torgalmenningen ifjor, i forkledning! Smart!

June 15, 2005 2:56 pm  
Blogger Kristoffer Jul-Larsen said...

Forbanna etnosentrister! Les litt Anders Johansen og gå hem med de buksene der. Kanskje de er der for å føkke med det kjipe "genuine" bildet poncho-Åshild har av Latin Amerika, kanskje de er ekte postmodernister? Har dere tenkt på det, hæh?

June 17, 2005 11:08 am  
Blogger mrtn said...

Får dere ikke Klassekampen i California? Postmodernismen fører til totalitære samfunn. Tell all your friends.

June 17, 2005 2:03 pm  
Blogger Kristoffer Jul-Larsen said...

Ikke så mye klassekamp her borte i noen form. Et lite hint av en klassekrangel, men det er bare fordi mexicanerne er så misunnelig på oss som har svømmebasseng. Jeg bor her

June 17, 2005 6:06 pm  
Blogger Susanne Christensen said...

This comment has been removed by a blog administrator.

June 17, 2005 7:30 pm  

Post a Comment

<< Home