*

16.8.05

Innvandrere er skumle og farlige. Bare les FrPs nye brosjyre.

Noen tanker jeg gjør meg:

1. hvor ofte leser man pressesitatet "gjerningsmannen var av norsk opprinnelse"?
2. hvor ofte leser man pressesitater i det hele tatt? Er ikke sitater noe man siterer?
3. hvor ofte leser man om mennesker med pistol i Norge?
4. hva er karakteristikkene til ungdommen på bildet? Er de ikke at han er
a) av en annen etnisk opprinnelse enn norsk
b) truende
c) bevæpnet
5. Er dette da ikke en fremstilling som har til hensikt å signalisere at folk som ikke er etniske nordmenn er truende, kriminelle og bevæpnet?
6. Er ikke jeg en innvandrer?
7. Er jeg derfor truende, kriminell og bevæpnet?
8. Prøver fremskrittspartiet å si at jeg er farlig, truende og bevæpnet?
9. Bør jeg ikke, dersom jeg ikke er verken farlig, truende, kriminell eller bevæpnet med noe skarpere enn en bordkniv, være grovt fornærmet?
10. Vil ikke denne fornemmelsen av å bli grovt fornærmet øke risikoen for at jeg kjøper en gønner og en finlandshette og peker den mot noen, f.eks. FrP-velgere eller -politikere?

3 Comments:

Blogger Rue de Bernières said...

!
KRFU leder?

August 16, 2005 10:59 pm  
Blogger Gaute said...

1. Ikke særlig ofte. Det er nok fortsatt slik at vi definerer andre som enten inkludert i eller ekskludert fra den dominante etnisitets- og kulturkretsen, selv om journalister ikke vil innrømme det. "De andre" defineres nå ut fra etnisitet og kultur, der de før ble definert ut fra hudfarge. Framskritt, antar jeg.
2. Denne var vrien. Jeg trenger betenkningstid.
3. Nokså ofte, men det er vel langt på vei fordi våpenkriminalitet fortsatt har høy nyhetsverdi her i landet.
4. Jo.
5. Hensikten kan vi kun spekulere i, men effekten tenderer i hvert fall i den retningen.
6. Jovisst. Men du er også del av vår dominante etnisitets- og kultursfære, ogskå kjent som "hvite", "nordeuropeere" eller "vestlige".
7. Nei (se over).
8. Nei, det dreier seg utelukkende om mørkhudede og/eller østeuropeiske mennesker, de kan bare ikke skrive det i klartekst.
9. På vegne av innvandrerne? Tja. På vegne av menneskeheten generelt; definitivt.
10. Om jeg kjenner deg rett, så.

August 17, 2005 11:53 am  
Blogger Rue de Bernières said...

Jeg synes ikke du bør holde kjeft framover, tvert i mot. Flere brev til Politiet, flere innlegg, mer grynting og kremting - fenomenet må til livs.
Det er jo ikke til å unngå at man slumper til å ord dele litt selv, sånn innimellom.

August 17, 2005 8:37 pm  

Post a Comment

<< Home