*

20.9.05

Gaute Z sier gode ting i kommentarene til forrige post, om arbeidet videre med Clear Channel-saken:
Jeg vil anbefale dere som skal jobbe med dette å styre unna de rent estetiske argumentene; estetikk er subjektivt, og mange vil sikkert synes de limegrønne Narvesen-kioskene Oslo nylig fikk i bytte for sjela si er ganske fine.

En interessant innfallsvinkel som selskapene selv nærmest er grunnlagt på, er at det offentlige rom er for et massemedium å regne. Hvorfor ikke ta dem på ordet? La det offentlige stille strenge krav til disse medieoperatørene, slik vi har sterk tradisjon for her i landet. Krev offentlige oppslagstavler for lag og foreninger! Krev framkommelighet! Krev redaksjonell ansvarlighet for alt innhold! Krev 25% nynorsk! Krev hovedkontor på Otta!

Amen. Jeg tror virkelig Gaute er inne på noe her. Jeg er usikker på om det med estetikken. Jeg har rett og slett ikke noe feeling på hvor mange som syntes reklame er fint. Men det siste er et knallbra argument, hvis CC skulle begynne å vinne fram. Ellers, så tror jeg at det vi har fått mest igjen for å jobbe med er Bergen som fristed for reklame, en oase i mediamylderet, Bergen som (æsj. Ja. Jeg vet) merkevare.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home