*

7.9.05

Jeg satt noen timer på Juridisk Fakultet borte på Dragefjellet idag. Det er et merkelig, merkelig bygg (og en desto merkeligere institusjon, men det er en annen historie). Jeg hadde forelesninger der i et år, i sin tid, men jeg ble aldri riktig klok på stedet.

Jeg tenker ofte om steder jeg liker at de har god kami. Kami er et shintoistisk begrep, som egentlig bare betyr guddommelighet eller refererer til spesifikke guder. Siden shintoismen er en animistisk religion, så har steder ofte guddommelig natur for dem. Særskilt vakre steder i naturen har ofte iboende ånder, eller åndelig makt. Det er en god måte å tenke på steder, syntes jeg. Noen steder virker rett og slett som om de utsondrer gode eller dårlige - og nå vet jeg at jeg høres ut som en newagete hippie - vibrasjoner. F.eks. så gjorde Studentsenteret meg alltid tung og deprimert, og Johanneskirken gjør meg lett og glad. Jeg forstår ofte ikke helt spesifikt hva det er. F.eks. så syntes jeg ikke Johanneskirken er en fantastisk vakker kirke, men den gir meg allikevel en god fornemmelse. Så jeg tenker på disse steder at de har god eller dårlig kami. Det er enklere enn å prøve å analysere sine estetiske vurderinger til døde.

Men Dragefjellet er annerledes. Dragefjellet gir meg en helt speis fornemmelse som jeg aldri riktig har hatt noe annet sted. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg liker stedet eller ikke. Jeg har egentlig aldri helt skjønt det før idag, når min veninne L, som går på juss, påpekte, henover dønsj, at den ekle, kriblende fornemmelse man merker idet man går inn dørene er på grunn av alle høyre-velgerne i lokalet.

Ah, tenkte jeg. Det er derfor. Eller, for å si det litt annerledes: Dragefjellet som bygning har sinnsykt god kami. Det er kanskje min yndlingsbygning i hele Bergen. Men så er den stort sett befolket av sjelløse pappaguttkloninger som stemmer Høyre og gifter seg med blondiner. Stort sett. Bygningen sender altså ut helt blandete signaler. Det er derfor jeg aldri har klart å bli klok på den. Jeg liker bygningen, men hele innholdet virker rart og fremmed på meg.

Ikke at jeg har fordommer, altså, flere av mine beste venner er jusstudenter.

Litt interaktivitet: Hva synes du er den fineste bygning i Bergen og omegn? Svar i kommentarfeltet.

4 Comments:

Blogger Rue de Bernières said...

Sånn uten å tenke meg om:
Jernbanestasjonen.
I sin helhet, om du skjønner.

September 07, 2005 8:48 am  
Blogger mrtn said...

Jernbanestasjonen er jeg enig i. Jeg har som kjent bodd i Arna, og da får man gjerne et nært og varmt forhold til jernbanestasjonen. I det hele tatt så får jeg varme og klissete følelser av jernbanestasjoner generelt. Hovedbanegården i København, f.eks.

September 07, 2005 11:16 am  
Blogger Kristoffer Jul-Larsen said...

Logen & Jernbanestasjonen er begge vakre.

September 08, 2005 12:19 am  
Blogger mrtn said...

Logen står også på listen min. Det samme gjør Grand Hotel Terminus.

Betyr det at vi har gammeldags smak?

(og: takk for i aften)

September 08, 2005 12:23 am  

Post a Comment

<< Home