*

2.10.05

Et interessant faktum, som jeg faktisk lærte av Microsoft Word (av alle steder) er at det finnes en mal for hvordan 8-sifrede telefonnumre skal skrives.

Den korrekte formen er 2-2-2-2, altså 55 55 55 55 (dette telefonnummer er det faktisk noen som har. Han bor i Fyllingsdalen, og liker å spille nettverksspill).

Men det finnes et unntak for denne regelen! Dersom telefonnummeret starter med 4, 8 eller 9 (dvs. - om jeg ikke tar feil - dersom det er snakk om et mobiltelefonnummer), skal det skrives på formen 3-2-3, altså 987 65 432! (Dette er det foriøvrig en håndverker i Roskilde som har, men tilsynelatende ingen i Norge). Er ikke dette spennende og interessant?

Jeg føler meg som om siden min holder på å bli en sånn dagens-fakta side.

13 Comments:

Blogger Gaute said...

Er du sikker på at Microsoft Word er til å stole på? Så vidt jeg har forstått, har autokorrektur-funksjonen i Word en god porsjon av skylden for at folk ikke lenger har snøring på orddeling. Det var i hvert fall noen som hevdet det nylig, men jeg kan ikke etterprøve påstanden, ettersom jeg ikke har den norske utgaven.

For øvrig synes jeg det er tull å særbehandle mobilnumre, og skriver konsekvent alle numre i formatet 2-2-2-2.

October 02, 2005 4:59 pm  
Blogger mrtn said...

Word har grei, men ikke grei nok, snøring på orddeling. Jeg tror snarere sms-ordlistenes oppvekst har mye av skylden. De kan ikke orddeling, de.

October 02, 2005 5:26 pm  
Blogger Unknown said...

Word har definitivt blitt betre på orddeling sidan 6.0 eller Office 97-versjonen. Og når det gjeld gruppering av nummer har word heilt rett i dette tilfellet. Eg meiner å ha lest ein stad om grunngjevinga for at (det dåverande) Televerket bestemte seg for å skrive mobilnumra på denne måten, og at det ikkje berre er for å skilje dei frå vanlege nummer, men òg for å gjere dei lettare å hugse. Dei vanlege numra har jo òg ei anna historie: det er jo ikkje lenge sidan ein hadde retningsnummer. Uansett er det berre ein standard ein har bestemt seg for, og Microsoft følgjer den faktisk. Det er slikt som gjer at ein kan sove godt om natta.

Eller?

Det er sære greier, men eg kan hugse at farmor hadde ein svart telefon med sveiv. Ho tok av røret, sveiva og sa nummeret. Om ikkje lenge vil vel teknologien la oss gjere det same.

October 04, 2005 2:50 pm  
Anonymous Anonymous said...

I høve retningsnummer: Dei er nettopp grunnen til at eg skriv vanlege telefonnummer 3-2-3. Alle i bygda hadde dei same to første siffera: 57. Dei tre siste siffera var det som skilde folk frå kvarandre. Skulle ein ringe nokon lengre vekke måtte ein legge til retningsnummer på tre siffer framfor 57. Dermed blei det tre + to + tre. Då vi fekk åttesifra telefonnummer tydde det eigentleg berre at vi måtte ta med retningsnummer når vi ringte naboen. Overgangen var difor svært lett. Interessant (eller ikkje) nok kan eg fleire nummer slik: 1-1-1-1-1-1-1-1.

October 04, 2005 3:18 pm  
Anonymous Anonymous said...

Ikkje framfor 57, men det som var deira bygd sitt nummer. Ach!

October 04, 2005 3:20 pm  
Blogger mrtn said...

Jeg husker at jeg leste i Douglas Couplands Microserfs at tallene i amerikanske telefonnumre var basert på deres relative viktighet i Amerika ca. år 1955, der de minst viktige statene hadde svært høye områdekoder: 999, 998, etc. Grunnen til dette var at det tok lengre tid å ringe disse numre på roterende telefoner. 111 gikk skikkelig raskt, mens 090 gikk dødstreigt.

Så rart at denne (min) generasjon og den før det er gammel nok til å huske roterende telefoner, men lever i internettidsalderen.

October 04, 2005 3:34 pm  
Blogger Mikkel said...

Hvad mener du, roterende telefoner? De stod da helt stille, så vidt jeg husker. De var immobile. Og så havde de drejeskive, ikke tastatur.

October 04, 2005 5:08 pm  
Anonymous Anonymous said...

Smartass.

October 04, 2005 8:43 pm  
Blogger Gaute said...

Rotary phone, heter det visst på engelsk.

October 05, 2005 10:51 am  
Blogger mrtn said...

Det var nettopp det. Sånn språkforvirret blir man av å gå på IBen i 2 år. Take note, youngsters.

October 05, 2005 11:39 am  
Blogger Unknown said...

Til ø
Jeg syntes det er fælt at du skriver på nynorsk...
Har du hørt om han som hadde passord med æøå på e-posten sin og var i Spania?...
Tror du det var lett å få forklart han at han måtte bruke kodesettet på den numeriske delen på tastaturet.
Jeg sa, hold ALT tasten nede, trykk 0248 og slipp ALT tasten da får du ø og for æ 0230 og for å, ja du finner nok ut av det...
Eller hold Windustasten og trykk r. Skriv charmap, trykk enter, ja så kan du kopiere tegnene dine.
(Entertasten er den litt rare tasten litt til høyre på tastaturet ditt)

Please! Hold nynorsken for deg selv. Forøvrig er du flink til å skrive!

Målformen SLAGSMÅL blir vel resultatet når du svarer på denne meldingen her.

December 29, 2007 9:23 am  
Blogger mrtn said...

Franko!

Dette var muligens den rareste kommentaren jeg noensinne har fått på bloggen min. Ikke minst fordi den er på en post som er over to år gammel.

Hvorfor er det fælt at Øystein ("Ø") skriver på nynorsk, som er målformen hans?

Hvorfor har det at han skriver med nynorsk noe med æøå å gjøre? Det er ganske mange ord med æøå på bokmål også, f.eks. ordene "å", "på", "få" etc. som du også bruker i posten din.

Ellers så kan jeg informere om at Øystein utmerket godt vet hvordan han får frem rare tegn på allslags tastatur, han er en erfaren og avansert macbruker. At han skriver godt er heller ikke så rart. Han er erfaren romanforfatter, og har jobbet som redaktør, bokdesigner og litteraturkritiker. Han er en profesjonell språkbruker.

I det hele tatt tror jeg at hans valg av nynorsk som målform er grundig overveid og begrunnet, og forstår ikke hvorfor en tilfeldig forbipasserende har lyst til å ha noen meninger om det. Jeg kan ikke se hvordan du tar skade av at Øystein har lyst til å anvende den målformen han gjør. Håper du er mer tolerant overfor nynorskinger i fremtiden!

Vennlige hilsener,
Martin
(som i øvrig er dansk, men skriver bokmål)

December 29, 2007 12:29 pm  
Blogger Unknown said...

mrtn!
Alder er ingen hindring, selv om den er over to år.
Nynorsk... Vet du ikke at det er lovbestemt i Norsk lov at det skal trykkes likeverdige opplag av både bokmål og nynorsk. Ren resurssløsing kaller jeg nå det da. Store bokbål med nynorskbøker hvert år på bekostning av skolebudsjettet er resultatet. Og du vet vel at Norge har små budsjetter på denne fronten. Så det er derfor jeg skriver at nynorsken tapper opplæringen kraftig for normenn. Og Norge har IKKE resurser til å ha fire målformer, Bokmål, Nynorsk, Samisk og Slagsmål.
Til din komentar om din kunnskap kan jeg fortelle:
Jeg har nesten ingen skole. Jo, jeg har 7 årig skole, men jeg gikk vel bare en eller to ganger i uka på skolen.
Jeg er selvlært fra dag 1.
Jeg er systemkonsulent og sikkerhetskonsulent for "litt" store oppdragsgivere. Og VI bruker IKKE MAC pga tiden det tar...
Fant ut hvorfor fucking MAC IKKE kobler seg til automatisk til tråløse soner. Her har mister MAC MYE å lære... altså...
1. Først MÅ man vite hva man skal koble seg til på.
2. Man MÅ skrive inn SSID
3. Velge mellom:
a. WEP 64 bit (10hex digits)
b. WEP 128 bit (26hex digits)
c. WPA personal
d. WPA Enterprise
e. 802.11
f. 802.11g
g. 802.11b
f. 802.11 n
g. AppleTalk
h. NETBEUI
i. IPX/SPX
j. X
4. MARTI er passoredt, og i hex blir det da...
(man må da ha med seg en PC med programvare som omregner det til hex)
og svaret blir da når man skriver STORE BOKSTAVER "MARTI"
=: 4D 41 52 54 49
eller 00000000h hvis man har med seg hex calculator, noe jo ALLE pcer er utstyrt med!

God tur videre i værden med din MAC. Og fjern MAC-skylappene dine.
PC = Ikke bare Microsoft/Bill Gates, men er grunnoppbyggingen til at vi to kan konversere her på nettet.
Det er ikke så veldig lenge siden vi slapp det jævlige styret med AppleTalk protokollen i nettverkene...
Og sist men ikke minst, jeg sitter i Abuja i Nigeria og driver et intelligence senter. Du vil sikkert høre mer om det i fremtiden.

December 30, 2007 2:35 am  

Post a Comment

<< Home