*

29.1.06

Fuck reklamen

I den pågående serien med min hissighet overfor reklame, så har jeg gått og kokt litt over noen ting i det siste. Det gjelder særlig når jeg har sittet på bussen og når jeg har besøkt bestemte websider. Frode Molven tenker også på det. Han blir like rasende som jeg blir.

Det jeg tenker på er animerte reklamer i det offentlige rom. Dvs. f.eks. disse infernalske flatskjermene som finnes på enhver buss og kjøpesenter landet over, eller på flytoget eller hvor det nå er. De fanger oppmerksomheten, og distraherer. De påtvinger deg kjøpeoppfordringen. Du kan ikke slippe vekk. Øyet er ment til å reagere kraftig på bevegelse, og disse reklamene utnytter dette for å overføre deg sitt budskap. Ulikt teveen i hjemmet ditt, så kan du ikke slå det av. Du må se. Det er påtvunget. Og så går den der helvetes nyhetstickeren nederst på skjermen så ufattelig langsomt (og det er, nå jeg tenker etter, selvsagt for at du skal holde øynene dine på skjermen lengst mulig. Slu jævler.)

Det virker som om det bare er en hverdagsirritasjon, men dette og en rekke andre lignende fenomener (her tenker jeg f.eks. på restauranten Sumo og den der klesbutikken ved siden av Platekompaniet og Levisbutikken på Torgallmenningen, som konstant står og brøler ut dårlig "indie"-rock) er en frihetsfrarøvelse, en pådyttelse av symboler som man egentlig burde kunne velge fra, slå av, slå ned øynene fra, sile ut av inntrykksstrømmen. De påtvinges deg, og frarøver deg tid og tankekraft. Kort sagt, så er de akkurat et slikt fenomen som burde reguleres ved lov.

Jeg foreslår at noen (gjerne mitt parti, SV) kjører fram en lov som gjør at de eneste lovlige reklamer i det offentlige rom er ikke-animerte og lydløse reklamer. At vi innfører (slik Åse Brandvold foreslår her og her) en strengere lov mot symbolsk forurensing av bybildet og vårt mental-offentlige rom. Bort med alle flatskjermer, filmvisninger og høytalere, med mindre man kan få spesialtillatelse av en eller annen grunn. Plakater og skilt er det eneste som vi tillater.

Og mens vi er på emnet, hva pokker er det som skjer med nettet for tiden? Animerte flashreklamer har blitt normen heller enn unntaket. Jeg mener, har du vært inne på Dagbladet eller VG sine nettsider i det siste? Tegnefilmer og blinkende budskaper overalt. Det er ufattelig irriterende og distraherer fra innholdet (styggere og dårligere komponerte sider enn de to ovenfornevnte skal man lete lenge etter, og jeg antar at disse sidene faktisk har råd til å ha en webavdeling). Hvis norske internettredaksjoner hadde vært litt smarte og etisk bevisste, så hadde de satt seg ned, dunket sine hoder sammen og kommet fram til at hvis de i felleskap avviste animerte reklamer (med den enkle begrunnelsen at det distraherer fra formidlingen av arbeidet til journalistene deres), så kunne de fremdeles ta det de tar for reklamen, siden markedet hadde senket seg samtidig.

Dette er et glimrende eksempel på konkrete steder der markedsliberalismen er ved å ta for seg i Norge, og innhegner livene våre, og et godt sted man kan bekjempe den. Noen der ute som kjenner en politiker?

4 Comments:

Blogger Gaute said...

Bruk Firefox med AdBlock-plugin, så slipper du unna 95% av reklamen. Det finnes en javascript-blokker for de resterende 5%, men den har jeg ikke sjekka ut ennå.

Jeg har ingen tilsvarende løsning for det offentlige rom, dessverre. Men et utvidet støybegrep med påfølgende regulering er nok en god start.

January 30, 2006 9:46 am  
Blogger mrtn said...

Takk for tipset, Gaute. Skal se på det.

Sindre: du har helt rett i at dette ikke kommer til å skje, men det som irriterer meg er at det kunne skje, uten at det ville skje et prisras, dersom alle norske internettaviser gjorde det samtidig.

Uansett, så burde det være en æreskodeks blant webdesignere om at slik gjør man bare ikke. Glem politikeren. Noen der ute som kjenner en webdesigner?

January 30, 2006 11:02 am  
Blogger mrtn said...

Ja, det har jeg lagt merke til. Helt bisarrt! Men så har de nakne kvinner også, og det må jo sies å være et stort pluss som verken Dagbladet eller VG kan matche. Hurra for the Sun!

January 30, 2006 1:14 pm  
Blogger Gaute said...

Bare vent til The Suns target demographic omsider får seg bredbånd og systemressurser nok for flash...

January 30, 2006 4:33 pm  

Post a Comment

<< Home