*

29.4.08

Tomas Espedal på Blå

Litt seint å si fra, kanskje, men jeg skal ha en samtale med Tomas Espedal på Blå i kveld. Jeg skriver inn programteksten under, men sagt mer personlig, så er Tomas Espedal etter min mening en forfatter som er minst like flink til å snakke som han er til å skrive. Han er et utrolig morsomt intervjuobjekt, full av sterke formuleringer og gode anekdoter. Hans siste tre bøker, og særlig og Dagbok er utrolig gode. Han driver med morsomme sjangerblandinger, og et interessant spill med sin egen person i fiksjonen.

Og det blir Norgespremiere: Espedal skal lese høyt en helt ny tekst som han ikke har lest høyt før. Det blir spennende.

Kort sagt unner jeg flest mulig å få dette med seg. Det blir også den siste kvelden jeg skal lede på Blå dette semesteret.
Tomas Espedal er en av de mest særegne forfatterne i Norge. Han har utmerket seg med en rekke bøker i sjangerlandskapet mellom roman, selvbiografi og dikt, særlig trilogien Biografi, Dagbok og Brev. Hans siste bok, Gå, eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv ble nominert til Nordisk råds litteraturpris. Espedal kommer til Blå for å snakke om sitt forfatterskap.

(Intervjuer: Martin Grüner Larsen)

Labels: , , ,

2 Comments:

Blogger Kristoffer Jul-Larsen said...

Referat? Podcasten lar vente på seg kan det se ut til.

May 02, 2008 10:01 am  
Blogger mrtn said...

Ja, den biten tar litt tid.

Fineste avsløringen: Espedal har en (ikke lenger) hemmelig drøm om å være "arbeiderklassens Proust".

May 02, 2008 10:04 am  

Post a Comment

<< Home