*

31.8.08

Det går bra - hvorfor?

En meningsmåling i Dagbladet i dag viser endelig framgang for de rødgrønne, Ap går solidt fram, Frp går holder seg stabilt og SV går fram for første gang på lenge. Frp er ikke lenger Norges største parti og selv om de rødgrønne stadig ikke har regjeringsgrunnlag, så er de i alle fall på vei. Det er den første indikasjonen på lenge på at de rød-grønne faktisk kan vinne valget igjen.

Men det jeg lurer på er hva som forårsaker endringen. Frp har hatt vanvittig mye eksponering i sommer, og har ikke gjort noen store bommerter som jeg kan tenke på (den største jeg kommer på i farten: Klassekampen klarte etter mange minutter med gravende journalistikk å avdekke en uenighet innad i Frp når det gjaldt et mindre kulturpolitisk poneg). Og de rød-grønne har ikke gjort noen voldsomme kast i sommer de heller, som jeg kommer på. Hvis det stemmer må det være en endring i kommunikasjonsstrategi som er årsaken, og det tør jeg ikke helt tro på før noe klarer å overbevise meg. Noen tanker der ute?

3 Comments:

Blogger Mikkel said...

Ja: Hva er et poneg?

August 31, 2008 10:51 pm  
Blogger mrtn said...

Det er som en pony, bare negativ.

August 31, 2008 11:31 pm  
Blogger Markus Gaupås Johansen said...

Tja, det kan jo være tilfeldigheter. Fremgangen/tilbakegangen er vel innenfor feilmarginen på 4-5%. Spesielt med tanke på hvor små utvalg man benytter seg av i Norge om dagen.

En annen ting er den eksponeringen. Tidligere har voldsom eksponering vist seg å være krevende å takle over en lang periode. SV fikk merke det de siste dagene før forrige stortingsvalg. Kan hende at FrPs suksess slo litt tilbake på dem.

Men jeg er enig i at det er litt underlig hvis dette er den faktiske trenden.

August 31, 2008 11:44 pm  

Post a Comment

<< Home