*

5.7.10

Kjære Jan E. Hansen,

4. juli spør du i Aftenposten, så man setter kaffen i halsen og klyper seg i armen:

”Det finnes ingen Ibsen i India, ingen Shakespeare i Kina, ingen Strindberg i Saudi-Arabia. Hvorfor finnes denne dramatiske litteraturen og lignende kunst og musikk bare i Europa og det europeisk inspirerte USA?”

Dersom vi ser bort fra at du med ”dramatisk litteratur” kan mene ”dramatikk” (det framgår av konteksten at du mener stor litteratur, så vidt jeg kan se), så er svaret:

Li Bai, Tu Fu, Konfucius, Lao Tse, Rabindranath Tagore, Amir Khusro, Allama Iqbal, Kālidāsa, Vyasa, Al-Mutanabbi, Ibn al-Nafis, 1001 natt, Abu Nuwas, etc., etc., etc. End of discussion.

Bare fordi du ikke har hørt om det, betyr det ikke at det ikke er viktig.

10 Comments:

Anonymous Bjørn Stærk said...

Ja det er litt modig å disse Kina og India, som har drevet med litteratur og filosofi lenger enn de fleste.

Og det er ekstra modig å holde opp Norge som moteksempel. Kulturnasjonen som har produsert, og jeg nevner i fleng, Ibsen.

Det som ligger under er vel at han mener oppgjøret med eurosentrismen har kastet for mange babyer ut med badevannet, og det har det nok gjort, men dette var et ganske tafatt forsvar. Jeg velger iallefall å ikke inkludere det i tradisjonen han forsvarer.

July 05, 2010 7:04 pm  
Blogger mrtn said...

"jeg nevner i fleng, Ibsen"

Ha ha ha! Og du må ikke glemme Jon Fosse, heller.

Nei, jeg ble litt oppgitt. Det fantes en høykultur med indisk og kinesisk litteratur før noen på de britiske øyene hadde lært seg å skrive navnet sitt. "And this, also, has been one of the dark places of the earth."

Jeg tror jeg skjønner hvor han vil hen med kronikken -- og jeg er ikke helt uenig engang! -- men jeg skjønner ikke hvorfor det alltid er nødvendig å prise ens egen sivilisasjons fortreffelighet ved å fornærme andres. Da virker det bare som om Hansens prosjekt er et udannet forsøk på å framheve egen kulturs fortreffelighet framfor andres.

Den der absurde ideen om at islamsk kultur ikke har bidratt med noe som helst. Nei nei nei -- det var *arabisk* kultur. Som om de to lar seg skille ad. Jeg er ikke noen fan av kristendommen, men den var på alle måter en enormt viktig innflytelse på alle i Europa de siste 1.500 årene, fra Bach, Dostojevski og Shakespeare til Napoleon til Freud til Britney Spears. Credit where due.

July 05, 2010 7:28 pm  
Blogger Konrad said...

Den godeste Jan E var allerede ved fødselen en kultivert halv-italiener. Det er nok problemet. Når man er i Italia blir Italia veldig stort og resten av verden veldig liten, kulturhistorisk i det minste.

Dessuten roter eller fusker han med fakta. Kirkens innstilling til maktfordeling er av ny dato, middelalderen handlet jo nettopp om den katolske kirkes verdslige makt. At kirken dannet grunnlaget for opplysningstid, vitenskap og demokrati er jo en mildt sagt luftig påstand. Den såkalte mørke middelalder var mørk i det katolske Europa, men lys i den islamske verden - likevel er de mange hundre år i Jan Es blindsone.

Dette evinnelige fokus på det gamle Hellas er jo også en retorisk tilsnikelse. Man kan like godt snakke om det gamle Egypt (det var vel de som fant opp det vi nå kaller greske søyler) etc. I det hele tatt: Vi kan like godt si at vår sivilisasjon er orientalsk, levantisk, at denne kommer fra Midtøsten.

July 05, 2010 9:34 pm  
Blogger Konrad said...

PS:
Det er selvsagt vanskelig (umulig) å skille islamsk og arabisk kultur, de har i stor grad vært to sider av samme sak de siste 1400 årene. På samme måte er det nesten umulig å skille europeisk kunst og kultur fra kristendommen. Fra sitt utgangspunkt i Roma burde Jan E vite såpass.

July 05, 2010 9:41 pm  
Blogger mrtn said...

Konrad: Nettopp. Jeg tror vi etter hvert må bli enige om at kultur er et fenomen som ikke har ensidig opprinnelse. I Norge har man funnet buddhistiske smykker fra vikingtiden og man har funnet innriss fra vikinger i Hagia Sofia. Det er det folk gjør. Vi flytter på oss.

July 05, 2010 9:50 pm  
Blogger Konrad said...

Såvidt jeg husker viste DNA-analyser av skjelettrester i Osebergskipet at kvinnen antakelig kom fra Iran, selveste Persia. Det passet nok ikke helt inn i den nasjonale fortelling.

Apropos Hagia Sofia: Jan E burde jo vite at dette var kristendommens viktigste kirke og by i ca 1000 år. Herifra ble halve Europa kristnet, og med det mye av den bysantiske kulturen. For vikingene var det Konstantinopel (ikke Roma) som var "den store byen". Jan E burde ta seg en solid reise til Istanbul, Damaskus, Bagdad, Isfahan, Lahore...... Det er ikke bare Roma som har kultur.

July 05, 2010 10:32 pm  
Blogger mrtn said...

Kultur i Roma: Mindre og mindre av den, ville mange argumentere for.

Det der med Osebergskipets iranske greie viste seg visst å være feil. Men kvinnens identitet er stadig en interessant gåte!

July 05, 2010 10:59 pm  
Anonymous Anonymous said...

Dette svake punktet ved artikkelen til Jan, har du vridd om og misforstått med vilje. Denne din misforståelse skriver du et "åpent brev til verden" om.

Det er merkelig hvordan du unnlater å fortelle oss om de 25 andre punktene Jan skrev.

July 06, 2010 12:02 pm  
Blogger Mad Mullah Hastur said...

Det står jo respekt av Aftenpoften som sett på trykk nokon sine frie hallusinasjonar om Europa.

Personleg foretrekk eg Europadyrkinga mi i musikkform, men kvar sin smak.

Ordbekreftinga er 'hearit', og det seier jo sitt.

July 06, 2010 2:55 pm  
Blogger mrtn said...

Hei, Anonymous:

Jeg ser ikke helt hvordan jeg med vilje misforstår. Står det ikke i artikkelen at "Det finnes ingen Ibsen i India, ingen Shakespeare i Kina, ingen Strindberg i Saudi-Arabia"? Hva er det jeg misforstår og vrir på? Jeg mener at en rimelig tolkning av dette utsagnet er at vestlig litteratur er overlegen andre kulturers, og dette er jeg grunnleggende uenig i. Selv om jeg kanskje personlig setter mer pris på Shakespeare og Ibsen enn Tagore og Kālidāsa, så er det vel heller irrelevant og kulturimperialistisk. Jeg tror Hansen ville vært enig om han faktisk leste andre kulturers litteratur.

Og hva gjelder de andre 25 punktene så synes jeg at argumentet hans var ekstremt dunkelt. Men selv om jeg ikke helt klarte å følge hvor han ville hen, så er det klart for enhver at dette nærmest er en parodi på kulturimperialisme. Dette er en verdensanskuelse som er på hell, takk og lov, men som har rukket å gjøre mye skade her i verden. Det har allerede blitt skrevet lange og gode bøker om dette, så jeg vet ikke helt om jeg orker å argumentere imot, men om det er et av de 25 punktene du har lyst til å diskutere, så kan du jo velge deg et brukernavn og rulle ermene opp, så kan vi godt ta en diskusjon.

July 06, 2010 4:05 pm  

Post a Comment

<< Home