*

11.1.09

Siv Jensen: Usensurert & Unplugged

Til eventuelle nye lesere: Jeg anbefaler å lese igjennom til siste punktet.
[Det var] svært oppsiktsvekkende at Bjarne Håkon Hanssen valgte å avholde en pressekonferanse i regjeringens lokaler som ga inntrykket at også regjeringen beklaget trykkingen av [Muhammed-]karikaturene og at Norge har ytringsfrihet. Det er dette avgjørende feilsteget fra regjeringen gjorde at Frp måtte reagere. Norges regjering skal aldri på noen måte beklage at vi har ytringsfrihet.1
(Siv Jensen: "Regjeringen skaper usikkerhet", Dagsavisen, 15.02.2006,)

Samtidig er det viktig at regjeringen holder fokus på å informere regjeringene i landene i Midtøsten om at et helt land ikke kan få skylden for det noen aviser har trykket i et land med ytringsfrihet.
(Siv Jensen, sitert i "Opposisjonen maner til ro", Dagsavisen, 06.02.2006)

- Frykter du økt spenning også på norsk jord?
- Konflikten er her allerede. Mange oppfatter at det er brytning mellom kulturer. Det dreier seg om manglende respekt hos mange av vår nye landsmenn. Om respekt for verdier som menneskerettigheter, kvinnesyn og ytringsfrihet. Denne debatten går allerede i ungdomsmiljøer, sier Jensen, og understreker at det bare dreier seg om et mindretall av våre nye landsmenn.
(Siv Jensen intervjuet i "MUHAMMED-TEGNINGENE -Manglende respekt for norske verdier Siv Jensen - ...varsler muslim-oppgjør.", Aftenposten Morgen, 09.02.2006)

Når regjeringen nå vikler seg inn i unnskyldningsprosessen mellom Selbekk og Islamsk Råd, vil det se ut som om Norge ber om unnskyldning for at ytringsfriheten er brukt, en verdi som krasjer med den undertrykkende og autoritære delen av islam, sier Jensen.
("Feighetens forestilling", Dagbladet, 11.02.2006)

I en situasjon der vi har en rimelig ensidig dekning hvor legen Mads Gilbert, som er medlem av partiet Rødt, usensurert i alle medier kan gi sin historiebeskrivelse av det som skjer. Og at den er politisk farget er det ingen tvil om, og det reagerer jeg på...
(Siv Jensen, Dagsrevyen, 06.01.2008)
[alle uthv mine.]

1. Amen.

Labels: , , , , , , , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Lest Heger, eller? :)

January 11, 2009 7:22 pm  
Blogger mrtn said...

Ja, det er der jeg har ordlyden til Jensensitatet fra. Men jeg fikk faktisk ideen til denne posten allerede samme kvelden som jeg hørte om Jensens kommentar via Facebook. Så jeg var altså MILEVIS foran Heger i svingen, bare så det er sagt, altså. :-P

January 11, 2009 7:30 pm  
Blogger Mikkel said...

Jeg må si at så mye som høyresiden i norsk politikk driter seg ut for tiden er jeg forsiktig optimist foran stortingsvalget.

January 12, 2009 5:07 pm  
Blogger mrtn said...

Jeg også! Merkelig følelse å ha håp for venstresiden igjen. Vi har noen gode wedge issues å jobbe med og finanskrisen og klimakrisen jobber for oss. Dette kan gå.

January 13, 2009 12:14 pm  

Post a Comment

<< Home